Følg trd.by på Snapchat

Følg oss på snap:

Legg oss til ved å peke kameraet ditt på spøkelset vårt, og trykk på skjermen!

Overdoseteamet i Trondheim frykter at stoffet fentanyl, som vanligvis brukes i behandling av kreftpasienter, nå er i omløp på gata i Trondheim. St. Olavs Hospital frykter også at en variant av stoffet, fluorfentanyl (på bildet over), selges på nettet og brukes blant narkomane i byen.
(Foto: St. Olavs Hospital)

Overdoseteamet i Trondheim frykter at stoffet fentanyl, som vanligvis brukes i behandling av kreftpasienter, nå er i omløp på gata i Trondheim. St. Olavs Hospital frykter også at en variant av stoffet, fluorfentanyl (på bildet over), selges på nettet og brukes blant narkomane i byen. Foto: St. Olavs Hospital

Advarer mot ekstremt farlig stoff i Trondheim

Nyhetern
Helse- og overdoseteamet i Trondheim advarer mot å bruke et hvitt pulver som er 100 ganger sterkere enn morfin.

- Det er et ekstremt farlig stoff som vi har grunn til å tro er i omløp på gata i Trondheim nå, sier leder i Helse- og overdoseteamet i Trondheim, Jan Erik Skjølås til trd.by.

Følg trd.by på Facebook

- Gikk rett i bakken

Stoffet det er snakk om heter fentanyl, et svært potent stoff som til vanlig brukes i spesialhelsetjenesten.

- Det er et hvitt pulver som kan forveksles med amfetamin, og det er cirka 100 ganger sterkere enn morfin, sier Skjølås.

Adresseavisen omtalte nylig en rapport fra kommunerevisjonen, hvor det kommer frem at sterkt vanedannende medisiner fra sykehjem kan ha blitt stjålet, misbrukt av helsepersonell eller havnet på gata som narkotika den siste tiden (PLUSS).

Blant annet manglet 99,5 tabletter morfin fra Valentinlyst helse- og velferdssenter i april i år, og fire andre sykehjem har i det siste opplevd svinn der det er mistanke om tyveri.

Lederen for Helse- og overdoseteamet sier stoffet fentanyl også kan ha blitt stjålet fra sykehus, da det er der det brukes til vanlig.

- Vi vet om enkelte som har sniffet dette, og da gikk de rett i bakken. Det er livsfarlig, sier han.

Jan Erik Skjølås ved helse- og overdoseteamet i Trondheim sier stoffet fentanyl er livsfarlig.

 

- En person døde i Trondheim

Foreløpig har Enhet for rustjenester informasjon om tre personer som har tatt overdose med stoffet.

- En av dem døde som følge av dette, sier Skjølås.

Enheten sier de informerer alle brukerne de kommer i kontakt med om risikoen ved å ha i seg et slikt stoff.

«(..) med en sterk oppfordring til å vise forsiktighet og ikke være alene når de tar stoff de ikke er kjent med».

LES OGSÅ:  Slik skal de sette en stopper for narkotika på utesteder i Trondheim

Selger «kopier» på nettet

Arne Helland, overlege på Avdeling for klinisk farmakologi ved St. Olavs Hospital, forteller at fentanyl har en effekt som ligner på morfin.

- Det er et sterkt smertestillende middel, og heroin hører faktisk til under samme gruppe av stoffer. Fentanyl gis ofte til kreftpasienter i plasterform, og gir smertelindring, sier Helland til trd.by.

Han frykter at varianter av stoffet kan være i omløp på gata i Trondheim.

- Vi har indikasjoner på at det stemmer, og det dreier seg da om fluorfentanyl, altså en variant av fentanyl, sier han.

Overlegen forteller at varianter av stoffer gjerne selges på internett.

- Ved å gjøre små kjemiske endringer unngår man narkotikalovgivningen. Men det er veldig farlig, og for oss blir det vanskelig å gjenkjenne hva slags stoff en person har tatt, sier han.

FORSKNING: - Ungdom får ikke lavere IQ av cannabis

LES OGSÅ: Denne appen skal hjelpe hasjrøykere med å slutte

- Mange dødsfall på grunn av fentanyler

Helland forteller at både fluorfentanyl og fentanyl har en veldig kraftig effekt og at det skal veldig små doser til før man får en overdose.

- Hvis man tar for mye kan man bli veldig sløv, bevisstløs og etter hvert slutte å puste. I Sverige har det vært mange dødsfall på grunn av fentanyler det siste året, sier han.

Overlegen anbefaler rusbrukere å være skeptisk hvis man får et hvitt pulver i hendene.

- Si nei takk til hvite pulver som du ikke vet opprinnelsen av. Og skulle noen av de du er sammen med ha tatt stoffet og bli bevisstløs, må man ringe 113 med en gang. Det er også viktig å passe på at vedkommende har frie luftveier, og utføre hjerte- og lungeredning dersom det blir nødvendig, sier han.

Pia (23) fant neddopet narkoman: Sjokkert over hjelpen på legevakta

LES OGSÅ: Mange studenter ruser seg til dårligere karakterer