Følg trd.by på Snapchat

Følg oss på snap:

Legg oss til ved å peke kameraet ditt på spøkelset vårt, og trykk på skjermen!

Se og Hør frikjent i PFU etter Mads Hansen-klage

Aktuelt
Mads Hansens klage mot Se og Hør til Pressens Faglige Utvalg (PFU) førte ikke fram. Utvalget mener ukebladet ikke brøt god presseskikk.

Tidligere fotballspiller Mads Hansens klage førte ikke fram.   Foto: Tore Meek

PFU mener det ikke var et brudd på Vær varsom-plakaten da Se og Hør publiserte en sak om Mads Hansen i desember i fjor.

Det kom fram da PFU hadde sitt møte onsdag, skriver flere medier – deriblant Nettavisen.

Hansen hadde flere ganger takket nei til å stille til intervju, men ukebladet lagde sin sak basert på et NRK-intervju og Hansens egen bok.


Sterk økning i fuskesaker på universiteter og høyskoler

Klagenemndene på ti universiteter og fire statlige høgskoler behandlet 735 saker om fusk i fjor, noe som er en økning på 54 prosent.


Hansen mener seg feilsitert fra NRK-intervjuet, at ukebladet publiserte bilde av huset hans uten at han visste det, og at han ikke fikk mulighet til å kommentere saken før den sto på trykk.

Se og Hør avviste alle klagepunktene – og nå har PFU gitt ukebladet medhold.

– Da konkluderer vi med at vi etter en samlet vurdering finner at dette ikke er et brudd på Vær varsom-plakaten, sa PFU-medlem Stein Bjøntegård.


Rekordtall for «Den tynne blå linjen» i Sverige

Første episode av politiserien «Den tynne blå linjen» ble sett av 1.431.000 seere lineært på hjemmebane. To måneder senere sprenger det snart milliongrensen på SVTs nettspiller.